Opinie o Nas
Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Promocja_Diet_Food

Dieta high carb 0
Dieta high carb

Dieta high carb

Dieta high carb, zwana również dietą wysokowęglowodanową jest coraz popularniejszym schematem żywieniowym i przeciwieństwem również popularnej diety low carb (dieta niskowęglowodanowa). Najczęściej stosują ją sportowcy, ale nie tylko! Coraz większą popularność zdobywa także wśród osób, które nie ćwiczą zawodowo. 

Czym charakteryzuje się dieta wysokowęglowodanowa? Dla kogo jest odpowiednia? Jakie produkty można spożywać, stosując taki jadłospis? Sprawdź koniecznie!

Czym jest dieta high carb?

Dieta wysokowęglowodanowa jest schematem żywieniowym, który opiera się na produktach o wysokiej zawartości węglowodanów, a w mniejszej ilości na produktach białkowych i tłuszczach. Zakłada ona, że:

  • Codziennie powinniśmy dostarczać ok. 45% energii z węglowodanów. Z kolei u osób o ponad przeciętnej aktywności fizycznej wskaźnik ten może sięgać nawet 70%.
  • Podaż białka powinna wynosić od 1 do 2 gramów na każdy kilogram masy ciała (u osób m.in. w trakcie budowania masy mięśniowej oraz u sportowców wartości te będą oscylować w okolicy górnej granicy).
  • Podaż tłuszczów powinna wynosić nie mniej niż 20% w celu zachowania odpowiedniej równowagi w organizmie (by nie zaburzyć naszej gospodarki hormonalnej oraz prawidłowej pracy całego organizmu).

Wyższa podaż węglowodanów... czyli do kogo kierowana jest dieta high carb?

Odżywianie opierające się na wyższej podaży węglowodanów skierowane jest szczególnie do osób trenujących i uprawiających sport oraz chcących zwiększyć podaż błonnika i antyoksydantów w diecie. To właśnie u takich ludzi rośnie zapotrzebowanie zarówno na węglowodany jak i białko. Osoba umiarkowanie trenująca (ok. 1h dziennie ze średnim obciążeniem) powinna spożywać ok. 6g węglowodanów na kg masy ciała.

sportowiec

Jednak nie tylko sportowcy zauważają efekty wprowadzenia diety wysokowęglowodanowej. Jej uniwersalny charakter sprawia, że może być stosowana również przez mniej aktywnych fizycznie oraz amatorów sportu. Produkty spożywane w trakcie diety high carb są lekkostrawne, regulują wypróżnianie, poprawiają stan flory bakteryjnej jelit oraz charakteryzują się dużą przyswajalnością. 

Wbrew panującej opinii, posiłki wysokowęglowodanowe mogą spożywać również ci, którzy chcą zrzucić kilka kilogramów. Taki rodzaj odżywiania skierowany jest także do osób otyłych. Pamiętajmy jednak, że dieta wysokowęglowodanowa, jak każda inna, powinna zostać dobrana indywidualnie.

Jakie produkty jeść na diecie wysokowęglowodanowej?

Sposób żywienia na diecie wysokowęglowodanowej jest bardzo urozmaicony. Pamiętajmy jednak, by wybierać wysokiej jakości źródła węglowodanów, a unikać słodyczy i fast foodów.

Dobrym źródłem węglowodanów mogą być np.:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty),
  • warzywa strączkowe,
  • owoce suszone,
  • owoce świeże,
  • suplementy węglowodanowe (w przypadku osób, które dużo trenują).

ryż

Oprócz tego należy zadbać o prawidłową podaż białka spożywając: jaja, ryby, chude mięso oraz produkty mleczne i nabiał (twarogi, mozzarella light, serki wiejskie, odżywki). Z kolei dobrym źródłem tłuszczów będą pestki, nasiona, tłuste ryby oraz orzechy i oleje roślinne w limitowanej ilości.

Jakich produktów unikać?

Pamiętajmy, że zaleca się tylko spożycie węglowodanów pochodzących z produktów najwyższej jakości. Dla zachowania zdrowia zdecydowanie musimy unikać:

  • białego cukru,
  • kolorowych napojów,
  • frytek,
  • hamburgerów,
  • pizzy,
  • ciastek i innych.

Stosujmy zdrowe obróbki do przygotowywania żywności typu gotowanie, gotowanie na parze czy pieczenie. Nie smażmy, szczególnie na głębokim oleju, unikajmy dużej ilości soli, panierek oraz produktów wysoko przetworzonych. 

Dieta wysokowęglowodanowa powinna być bogata w cukry złożone, ale uboga w cukry proste. Spożywanie niezdrowych produktów, szczególnie w nadmiernej ilości, może powodować jedynie przyrost tkanki tłuszczowej.

Zalety diety high carb

Dietę wysokowęglowodanową już od dawna stosuje wiele populacji na świecie. Co ciekawe, to one wykazują najwyższy odsetek stulatków w społeczeństwie.

Ponadto większa ilość węglowodanów może wesprzeć pracę tarczycy i sprzyja regulacji stężenia kortyzolu we krwi, a dodatkowo może poprawić nasze zdolności wysiłkowe. Zwiększenie nieprzetworzonych węglowodanów, to również zwiększenie ilości błonnika w naszej diecie i lepsza praca jelit. Dieta high carb sprawia, że metabolizm działa sprawniej, a wszystko dzięki szybszej i efektywniejszej resyntezie glikogenu.

[product id="2957, 2608, 5931"]

Takie odżywianie nie przyczyni się w większym stopniu do redukcji tkanki tłuszczowej (chyba że zachowany zostanie deficyt kaloryczny), jednak może pomóc w obniżeniu złego cholesterolu. Założenia diety nie są bardzo drastyczne i nie nakazują wyeliminowania wielu zdrowych produktów, dlatego zazwyczaj nie skutkują niedoborami i brakiem witamin. Takiego sposobu odżywiania nie powinny więc obawiać się osoby chcące pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Odpowiednio dobrany, skonsultowany ze specjalistą jadłospis, pozwoli w pełni osiągnąć nam zamierzony cel.

owisianka

Jedząc produkty pochodzenia roślinnego, obfitujące w węglowodany, dostarczamy sobie witaminy z grupy B, a także potas, magnez i wiele innych. To także dobre źródło witaminy C. Podczas spożywania węglowodanów wzrasta poziom insuliny, która transportuje składniki odżywcze do naszych mięśni.

Pamiętajmy jednak, iż za utrzymanie prawidłowej wagi odpowiada ilość dostarczanych do naszego organizmu kalorii. Wybierajmy węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, jedzmy dostosowane do swojego zapotrzebowania porcje i dbajmy o to, by utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi.

Prozdrowotny potencjał diet high carb powinny sprawdzić osoby cierpiące na IBS czy problemy trawienne.

Wady diety high carb

Jeżeli bazujemy na węglowodanach złożonych, zawierających witaminy, minerały i odpowiednią dawkę błonnika, zwiększona ilość cukrów pochodzących z dobrych źródeł nie powinna negatywnie wpłynąć na naszą gospodarkę węglowodanową. 

Pamiętaj jednak, że pizza, ciastka, czekolada czy kolorowe napoje wcale nie będą odpowiadać za spadek poziomu insuliny, spowodują tylko jej wzrost we krwi, a w efekcie mogą przyczynić się do zwiększenia masy ciała. Przetworzone produkty mają wpływ na wystąpienie stanów zapalnych, nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Jeżeli natomiast w skład naszych posiłków wchodzą w większości tylko cukry proste i to w ilości, która przekracza nasze zapotrzebowanie na ten składnik, możemy wywołać w organizmie hiperglikemię, a wówczas zaobserwujemy spadek energii oraz dużą senność.

Podsumowanie

O ile w modach na dane diety możemy zauważyć pewne wahania, to dieta charakteryzująca się wyższą podażą węglowodanów na stałe funkcjonuje wśród niektórych populacji. Przemawia za tym nie tylko wysoka dostępność zbóż czy warzyw i owoców, ale również ich cena oraz fakt, że tego typu produkty pozwalały przetrwać wielu pokoleniom w bardzo trudnych czasach.

Aby taki sposób żywienia był dla nas bezpieczny, węglowodany nie powinny być spożywane w większej ilości, niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie na ten składnik. Prowadźmy zdrowy tryb życia i sprawdzajmy jak reagujemy na dietę high carb. 

Nie powinniśmy stosować żadnych diet bez uprzedniej konsultacji, dlatego przed wprowadzeniem takiego sposobu odżywiania, koniecznie zasięgnijmy też porady specjalisty.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium