Opinie o Nas
Producenci
Opcje przeglądania

Facebook Likes

Koszty Dostawy

Orlen Paczka Delikatesy z Natury

6.99 zł

InPost Paczkomaty Delikatesy z Natury

11.99 zł

InPost Kurier Delikatesy z Natury

14.99 zł

DHL Kurier Delikatesy z Natury

14.99 zł

Darmowa dostawa od 250 zł*

*Dotyczy zamówień opłaconych z góry

Statystyki
Produkty:
5655
Kategorie:
480
Nowości:
48
Promocje:
437

Pestki Dyni

Pestki Dyni to najcenniejszy i najsmaczniejszy element składowy dyni będącej owocem o słodkawym, wilgotnym i gładkim miąższu który można spożywać po obróbce cieplnej w różnych wersjach. Pestki dyni mają płaski, migdałowaty kształt. Ich wnętrze jest jasnozielone, pokryte delikatną ciemnozieloną, prawie czarną powłoką. Z zewnątrz pestki otoczone są twardą białą łupinką, której się nie spożywa. Mają delikatny, orzechowy smak oraz chrupiąco-tłustawą konsystencję.

Pestki Dyni właściwości

Nasiona dyni zawierają w swoim składzie głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm potrzebuje do wytworzenia witaminy D, a także produkcji hormonów i budowy ścian komórkowych. Biorą one także udział w transporcie enzymów w naszym organizmie. Obecny w pestkach dyni kwas linolowy jest kwasem tłuszczowym egzogennym, którego nasz organizm nie może nagromadzić, dlatego powinien być regularnie dostarczany w diecie, a występuje on przede wszystkim w tłuszczach roślinnych. Obecny w ziarnach dyni kwas oleinowy należy do grupy jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i uczestniczy w wielu reakcjach enzymatycznych. Kwas palmitynowy zaś, ulegając procesowi spalania stanowi dla organizmu źródło energii niezbędnej do przebiegu reakcji metabolicznych.

Poza nienasyconymi kwasami tłuszczowymi pestki dyni zawierają dużo witamin. Wśród nich należy wymienić witaminę E znaną pod nazwą witaminy młodości, która, jako silny antyoksydant, m. in. opóźnia efekty starzenia, likwiduje stany zapalne i wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych. Oprócz tego pestki dyni zawierają witaminy z grupy B: B1, B2, B3 i B6, odpowiadające w głównej mierze za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Witamina A ma korzystny wpływ na wzrost kości i zębów oraz na utrzymanie skóry, paznokci i włosów w dobrej kondycji. Bierze także udział w procesie widzenia i rozróżniania barw. Witamina C, która obecna jest w pestkach dyni, zwiększa odporność organizmu, wpływa korzystnie na produkcję kolagenu w komórkach, usprawnia gojenie się ran, zapobiega powstawaniu sińców i krwawieniu dziąseł, uszczelniając naczynia krwionośne. Istotne jest też, że nie tylko pestki dyni, ale cała dynia ma w swoim składzie witaminę C, dlatego warto ją spożywać, jak i nasiona, zwłaszcza w okresie zwiększonej podatności na infekcje. Warto jeść pestki dyni także ze względu na zawartą w nich witaminę D, która bardzo pozytywnie wpływa na system mięśniowy i nerwowy, bierze też udział w metabolizmie kości. Pośrednio działa również przeciwbakteryjnie i zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych.

Obecny w pestkach dyni cynk ma doskonały wpływ na cerę; wygładza ją i rozjaśnia, wzmacnia włosy i paznokcie, przyspiesza gojenie ran. Cynk ma duże znaczenie w diecie mężczyzn: chroni on prostatę (może nawet przeciwdziałać guzom tego gruczołu), podnosi żywotność plemników, poprawia sprawność seksualną. Również niedobór manganu może obniżać popęd płciowy. Deficyt beta karotenu natomiast osłabia działanie hormonów płciowych. Pestki dyni to także selen, wapń, żelazo, sód i potas. Ze względu na swój bogaty skład, pestki dyni polecane są przy wielu dolegliwościach, a także jako profilaktyka wielu schorzeń. Ziarna dyni są zalecane także przy niedoczynności tarczycy. Spożywanie pestek dyni ma udowodniony pozytywny efekt terapeutyczny w cukrzycy typu 2.

Pestki dyni pomogą również w leczeniu schorzeń nerek, ponieważ bogactwo zawartych w nich witamin redukuje ilość wydalanego z moczem kwasu szczawiowego, a oprócz tego nasiona dyni przeciwdziałają powstawaniu kamieni nerkowych. Pestki dyni są też pomocne na skurcze mięśniowe, bóle nadgarstków i dłoni, dolegliwości związane z napięciem przedmiesiączkowych - drażliwość, bóle głowy, depresja, bolesność piersi.

Pestki Dyni w kuchni

Najpopularniejszym sposobem spożywania pestek dyni jest łuskanie całych nasion i dobieranie się do smacznej pestki. Pestki dyni dodaje się też do pieczywa, zarówno do środka, jak i jako chrupiącą posypkę. Dodaje się je do ciasta marchewkowego. Nasiona dyni mogą być składnikiem domowego muesli, owsianki, jaglanki, czy jogurtów. Można nimi posypywać również sałaty, szczególnie te z dodatkiem sera feta, mozzarelli, czy sera owczego. Przygotowując zupę krem można wykorzystać olej z pestek dyni o brązowo-zielonym kolorze i łuskane pestki dla dekoracji na wierzchu zupy.

Z pestek dyni warto też zrobić pyszną pastę wegańską - wystarczy zmiksować blenderem pestki dyni, czosnek, suszone pomidory, oliwę z oliwek i sos sojowy, by uzyskać bardzo sycącą pastę o ciekawym smaku. Pestki dyni dodają wszelkim produktom kulinarnym specyficznej chrupkości oraz charakterystycznego tłuszczowo-orzechowego posmaku. Smak pestek dyni jest specyficzny, ale jest on łagodny i świetnie komponuje się z innymi potrawami, zarówno słodkimi, jak i wytrawnymi. Stosuje się na przykład ziarna dyni do ozdabiania lodów i deserów. Są popularnym dodatkiem w mieszankach orzechów i płatków. Doskonale smakują w towarzystwie suszonych owoców – rodzynek, żurawiny, moreli.

Przykłady dań z wykorzystaniem Pestek Dyni:

  • Domowa granola
  • Krem z dyni
  • Muffinki dyniowe
  • Sałatka z fasolą, rzodkiewką, jajkiem i pestkami dyni
  • Tabbouleh - sałatka z kurczakiem, kuskusem i granatem
  • Zupa dyniowa z pestkami dyni
  • Zupa krem z brokułów

W naszym sklepie "Delikatesy z Natury" odnajdziesz Pestki Dyni najwyższej jakości uznanych producentów. Sprawdź naszą ofertę już dziś!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium